EENDENBORSTFILET IN PORTSAUS

Zelf maak ik niet zo vaak eend omdat ik eigenlijk nooit echt stond te juichen over het resultaat. Ook in een restaurant neem ik het zelden omdat ik daar ook al diverse keren een bordje teleurstelling kreeg opgediend.
 
Toch is het de aanhouder die wint en - gewoon lekker op een maandagavond - een bijna feestelijke maaltijd neergezet met zeer geslaagde eendenborst.
 
Nodig voor vier personen:
2 Eendenborsten van 300 a 350 gram 
2 sjalotten
150 ml kippenbouillon
150 ml Port
2 el balsamico
peper uit de molen
zout
1 tl gedroogde thijm
boter
evt beetje bindmiddel

Haal de eendenborsten twee uur van te voren uit de koelkast en zorg dat ze op kamertemperatuur komen.
Maak de sjalotten schoon en snipper ze ragfijn. Neem een gietijzer sauspannetje en bak de sjalotten rustig in een klontje boter. Als de sjalotten mooi gekleurd zijn voeg je de bouillon, Port en balsamico toe. Laat heel rustig inkoken en zo nu en dan even doorroeren.

Snij de velkant van de eendenborsten kruislings in en bestrooi aan beide kanten met wat zout, peper uit de molen en wat thijm.
Verhit een ruime koekenpan laat een flinke klont boter smelten tot deze bruist. Doe de eendenborsten in de pan met de velkant omlaag en bak vijf minuten op een niet te hoog vuur.
Schuif de eendenborsten zo nu en dan rustig door de pan. Na vijf minuten keer je ze om en bak ze nog eens drie minuten. 
Wikkel ze nu in aluminiumfolie. Volgens kenners met de glimmende zijde naar binnen!

Voeg nu de helft van het bakvet toe aan het Portmengsel. De rest van het bakvet kan weg en veeg de koekenpan even schoon met een stuk keukenpapier want we gaan de pan nog gebruiken,
Roer de saus op een rustig vuur nog even goed door. Als de saus te dun is even inkoken, maar een beetje bindmiddelen kan ook hulp bieden. Niet te dik laten worden want deze saus gaat in de volgende stap nog iets verder indikken.

Zet de koekenpan op een laag vuur en doe daar de saus in. Leg nu de eendenborsten in de saus en laat aan beide kanten twee minuten doorwarmen.
Haal de eendenborsten uit de pan en snij in plakken. Doe een beetje saus op een bord en leg daar een aantal plannen eendenborst op en drapeer nog wat saus over het vlees.

Omdat het een werkdag was heb ik simpel gedaan en aardappelkroketjes uit de vriezer en verse haricoverts
 
Dit zet je in een half uur op tafel en daar kan geen thuisbezorg of welke happy foodbox tegen op. Volgende keer vervang ik de aardappelkroketjes door pastinaakstamp. Alleen ik wilde mij nu even focussen op de eendenborsten en dat is helemaal gelukt.

Schandalig lekker zeggen wij dan hier........




Reacties